کشورمان ایران با توجه به موقعیت و مختصات جغرافیایی خوبی که از نظر بنادر دارد، میتوانید پاسخ گوی نیاز صادرات و واردات باشد. به همین دلیل تصمیم گرفته ایم در این مقاله 3 تا از مهم ترین بنادر ایران را معرفی و بررسی میکنیم؛ پس با ما همراه باشید.

همین طور جهت هرگونه خدمات حمل و نقل یا باربری و یا تخلیه و… میتوانید با کارشناسان شرکت بانی راه توس ارتباط برقرار کرده و از مشاوره آن ها استفاده نمایید.

بنادر باید شرایطی را فراهم کنند که کشتی بتواند در آن پهلو بگیرد، زیرا اگر کشتی دچار صدمه و یا خرابی شود هزینه تعمیر آن بسیار بالا است و کشتی دیگر تمایلی به پهلو گرفتن در آن شهر را ندارد.

بندر نوشهر یکی از بنادری است که پهلو گرفتن در آن دشوار است و چون این بنادر جایگیری درست و خوبی ندارند، کشتی احتمالاً در آنجا گیر کرده و آسیب میبیند. به همین خاطر است که کشتی ها حتی حاضر به پهلو گرفتن در این نوع بنادر نمی باشند.

بیشتر کشتی های سبک و مسافربری در بندر نوشهر هستند و به راحتی میتوانند در این بندر پهلو بگیرند.

بندر انزلی به صورت کلی شهر است و جایی برای گسترش و توسعه آن وجود ندارد. بندر نوشهر نیز همانند انزلی و بدتر از آن است و هیچ جایی برای گسترش و توسعه بیشتر ندارد.اما بندر امیر اباد خوشبختانه ظرفیت توسعه و گسترش دارد و میتوان در آن ساخت و ساز انجام داد.

بندر های امیرآباد ، انزلی ، نوشهر سه تا از مهمترین بنادر شمال کشور هستند که فاصله آنها تا تهران به ترتیب به صورت ۳۳۰ کیلومتر ، ۳۶۵ کیلومتر و ۲۱۵ کیلومتر است.

نیز فاصله آنها تا مرکز استان خود به صورت : بندر انزلی ۴۰ کیلومتر ، بندر نوشهر ۱۸۰ کیلومتر و بندر امیرآباد ۵۱ کیلومتر است. همینطور فاصله تا نزدیکترین فرودگاه به صورت : انزلی ۳۵ کیلومتر ، امیرآباد ۳۵ کیلومتر و نوشهر 3 است.

کمترین فاصله تا فرودگاه متعلق به بندر نوشهر است زیرا کاملاً درون شهر قرار دارد و به فرودگاه خیلی نزدیک است.

مساحت بنادر به صورت زیر است:

بنادر-مهم-ایران

یکی از بزرگ ترین بندر های ایران بندر امیر اباد میباشد و یکی از بهترین مزیت های بندر امیرآباد این است که دارای خطوط ریلی، خطوط هوایی و خطوط جاده ای است.

بندر امیرآباد دارای خطوط ریلی است که درون خود بندر است یعنی واگن های مختلفی وجود دارد که با آنها می‌شود کانتینر جابجا کرد. البته بسته های دیگری مانند سیمان و گچ نیز جابجا می شوند ولی نکته اینجاست که بار را به صورت فله‌ای جابجا نمی کنند و حتماً باید در یک بسته بندی قرار گیرد که حمل و نقل را آسان تر کند.

این خطوط ریلی خیلی به حمل و نقل کمک می کنند به طوری که تا خود کشتی ادامه دارد، و وقتی کشتی به بندر نزدیک می شود در آن باز شده و بار به صورت خیلی راحت با استفاده از این ریل ها و واگن ها وارد کشتی می شود.

این فرایند خیلی هزینه حمل و نقل دریایی را کمتر می کند و تنها در بندر امیر آباد، شمال کشور این قابلیت وجود دارد.

‌اصولا در بنادر شمالی به علت کارهای کمتری که انجام می‌دهند نسبت به بنادر جنوب، هزینه‌های کمتری هم دریافت می کنند و نیز مالیات کمتری می‌گیرند. حتی سرویس های تی اچ سی (THC) هم هزینه‌ی کمتری نسبت به بنادر جنوب میگیرند.

تقریباً بنادر شمالی ۳۰ درصد کمتر از بنادر جنوبی هزینه دریافت می کنند همینطور در بندر های شمالی به ازای هر کانتینر ۲۰ فوت، ۱۲۴ دلار دریافت می شود. ( برای خدمات تی اچ سی THC )

خدمات تی اچ سی (THC) چیست؟

فرض کنید که بار شما در تهران است و با تریلی تا بندر امیر آباد می‌آید؛ البته این هزینه جابجایی که تریلی آن را حمل میکند ربطی به خدمات تی اچ سی (THC) ندارد. این هزینه، هزینه ای است که تریلر بابت حمل از شما میگیرد؛ که تقریبا بین یک میلیون تا یک و نیم میلیون تومان متغیر است. اگر هم قرار باشد تا جنوب کشور برود تقریبا بین سه میلیون تا بعضاً چهار میلیون تومان متغیر است. که همانطور که گفته شد این هزینه صرفا برای حمل با تریلر است.

خب ، حال بار به بندر رسید و نوبت آن است که آن را خالی کنید. به این کار میگویند هزینه تخلیه و صفافی یعنی اینکه بار ها در محوطه ای به نام CY ( Container Yardi ) خیلی مرتب و بانظم کنار هم چیده شوند.CY یک محوطه ی بزرگی هست که هر محصول و کانتینری که بیاید داخل این فضا تخلیه میشود دیگر نگران گم شدن و یا ناپدید شدن نیستیم.

THC-در-حمل-و-نقل-دریایی

بعد از تخلیه چه باید کرد ؟

همه ی بنادر دنیا به خصوص بندر ایران یک تیم متشکل از بچه های مهندسی  دارند که وقتی بار به نزدیکی کشتی رسید در محوطه‌ای بزرگ قرار میگیرد. سپس تیم مهندسی با توجه به شرایط بار شما مانند وزن ، جنس و شرایط خاص دیگری مانند فاسد شدن یا نشدن آن بار، و اینکه بار شما کجا تخلیه شود؛ تصمیم گیری می کنند که بار در کجا قرار بگیرد. (آیا باید روی کشتی قرار بگیرد، آیا در دل کشتی قرار بگیرد، و یا زیر دیگر بارها باشد؟)

سپس گروهی دیگر با جرثقیل های بزرگ بار شما را روی عرشه کشتی قرار می دهند. تمامی این خدمات غیر از حمل با تریلر، خدمات تی اچ سی نامیده می شود.

کانتینر 20 فوتکانتینر 40 فوت
$124 تعرفه ی THC بارگیری شامل :$186 تعرفه ی THC بارگیری شامل :
تخلیه و صفافی در CYتخلیه و صفافی در CY
بارگیری و صفافی بر وسیله حمل در CYبارگیری و صفافی بر وسیله حمل در CY
حمل به پای کشتیحمل به پای کشتی
باگیری به کشتیباگیری به کشتی

حال که با هم به معرفی و بررسی بنادر مهم ایران در شمال کشور پرداختیم بیایید به سوال مهم دیگری که زیاد پرسیده میشود پاسخ دهیم.

چرا صادرات از بنادر به مراتب با اهمیت تر از واردات است ؟

زیرا وقتی باری از جای دیگر به ایران می آید کشتی خالی بر می گردد و محصول دیگری با خود نمیبرد و اگر محصولی برای صادرات باشد هم ارز آوری می شود هم واردات ساده تر میشود.

بگذارید یک مثال برایتان بزنم تا این موضوع را بهتر درک بکنید. تاکسی های اینترنتی که به بازار آمدند تاکسی های قدیمی تقریبا جمع شدند چرا که وقتی تاکسی معمولی دنبال یک شخص می رود و آن را به مقصدش می رساند باید مسافت را خالی بر می گشت تا دوباره نوبتش شود. و شخص دیگری را به مقصدش برساند ولی تاکسی های اینترنتی این گونه نیستند، شخصی را به جایی می برند از آنجا نیز مسافر سوار می‌کنند و به مقصد دیگری می‌برند. یعنی تاکسی به هیچ عنوان مسیری را خالی نمی رود، به همین دلیل هزینه هایش کاهش می یابد.

به همین خاطر است که تاکید بر صادرات داریم چون وارد کردن یک کالا کار سختی نیست هر شخصی که پول داشته باشد می تواند کار واردات را انجام دهد ولی وقتی محصولی برای صادرات نباشد هزینه واردات بسیار بالا رفته و اکثر کشتی ها تمایل به آوردن بار به ایران را ندارند چرا که باید مسیر را بدون بار برگردند و این فرایند خیلی به آنها ضرر می زند. به علاوه همانطور که گفتیم با صادرات ارز بیشتری به کشور وارد میشود.

خب امیدواریم از این مقاله نهایت استفاده را برده باشید. سعی کردیم در این مقاله به معرفی و بررسی کوتاهی از 3 بندر مهم کشورمان بپردازیم و درباره خدمات اچ تی سی کمی توضیح دهیم و سپس به سوال مهمی که پرسیده میشود پاسخ دهیم.

اگر برایتان مفید بود حتما برای همکاران و دوستانتان این مقاله را به اشتراک بگذارید و همینطور کارشناسان شرکت بانی راه توس 24 ساعته جهت پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خدمت هستند.

پاسخ بدهید