حمل و نقل ریلی چیست؟

حمل و نقل ریلی نوعی از حمل و نقل میباشد که توسط قطار انجام شده و بار شما توسط واگنِ قطار از نقطه مبدا به نقطه مقصد انتقال می‌یابد. حمل و نقل ریلی یکی از انواع حمل و نقل میباشد که کاربرد فراوانی دارد.

پیشنهاد میکنیم اگر با انواع حمل و نقل ها و روش ها و هزینه ها و کاربرد ها و مزایای آن آشنا نیستید، ابتدا مقاله جامع ما با موضوع حمل و نقل چیست را مطالعه کرده سپس ادامه خدمات ما در این صفحه را مطالعه و یا با مشاورین ما به شماره +989398273637 در تماس باشید.

در ضمن به این نکته نیز توجه داشته باشید که گاهی اوقات بنا بر شرایط لازم است که از حمل و نقل ترکیبی استفاده کرد. یعنی برای مثال هم از حمل ریلی و هم از حمل و نقل دریایی و … استفاده کرد.

کاربرد حمل و نقل ریلی در ترابری

استفاده از قطار و به کل حمل و نقل ریلی در بسته به نوع کالا و مواقعی که مسیر و جاده‌ برای حمل و نقل جاده‌ ای دچار خرابی یا مسدودیت است یا امنیت کافی ندارد توصیه میشود.

هر واگن قطار معادل تقریبا 2.5 کامیون محموله ظرفیت دارد؛ حال هر نوع باری که میخواهد باشد، تفاوتی ندارد. برای مثال فرض کنید یک کالا در یک کامیون 22 تنی یا 23 تنی قرار گیرد؛ حالا همان کالا میتواند در یک سوم یک واگن قطار قرار گیرد و هنوز فضا برای کالاهای دیگر باشد!

پس میتوان گفت حمل و نقل ریلی از این جهت بسیار به سود صاحبان کالا است. زیرا کالا با هزینه کمتری حمل میشود و همینطور امکان دارد قطار از مسیرهایی عبور کند که با حمل جاده ای و کامیون نتوان رفت یا بالعکس.

حمل ریلی

برای مثال کالا با قطار از کشور چین شروع به حرکت میکند و از آسیای میانه و ایران رد شده و به ترکیه (مقصد) می‌رسد. و به هیچ عنوان نمیتوان این مسیر را با تریلر یا کامیون طی کرد زیرا نه تنها امنیت کافی وجود ندارد، بلکه از لحاظ هزینه و کرایه حمل توجیه پذیر نیست.

خدمات حمل و نقل ریلی

شرکت بانی راه توس در حوزه حمل و نقل بین المللی ریلی با در اختیار داشتن انواع واگن های مسقف، لبه بلند،لبه کوتاه، مسطح و مخزن دار یکی از بهترین ها در زمینه باربری بین المللی در منطقه است امروزه به دلیل شرایط به وجود آمده بازرگانان توجه ویژه ای به حمل و نقل سوخت و کالا با قطار داشته‌اند در این راستا ما خدمات ویژه حمل بار با قطار در کشورهای CIS ، کشورهای حوزه قفقاز و اروپا ارائه می دهیم.

شرکت حمل و نقل بین المللی بانی راه توس ارائه دهنده خدمات متنوع حمل با واگن در تمامی خطوط ریلی ایران، آسیای میانه (ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان)، کشورهای حوزه قفقاز (آذربایجان، ارمنستان، گرجستان)، افغانستان و پاکستان میباشد.

حمل با واگن از مرز سرخس ،آستارا، اینچه برون، لطف آباد و میرجاوه به کشورهای آذربایجان، گرجستان ، ترکمنستان، قزاقستان و پاکستان . خدمات حمل ریلی به وسیله واگن های لبه بلند، لبه کوتاه و مسقف انجام می شود.

واردات ریلی

شرکت حمل و نقل بین المللی بانی راه توس در زمینه های حمل ریلی و واردات ریلی حجم قابل توجه کالا ، مواد سوختی و مواد خام به ایران امادگی لازم جهت ارائه بهترین خدمات را دارد.
برای اطلاع از هزینه حمل با قطار میتوانید با ما در تماس باشید.

کالاهای وارداتی اصلی که از طریق ریل به کشور واردات میشوند:
واردات ریلی روغن پایه ، مازوت، بنزین و گازوئیل و…

صادرات ریلی

ایران منبعی مناسب برای تهیه و تولید کالاهای صادراتی به کشورهایی مانند CIS و افغانستان می باشد. به دلیل اقتصادی تر بودن باربری ریلی در مقایسه با حمل جاده ای و اینکه می توان حجم بیشتری از کالا را ارسال کرد، کشورهای CIS و افغانستان مقاصد بهتری هستند.

خدمات حمل ریلی

  • انجام امورات گمرکی در گمرک کشور ورودی
  • اخذ مجوز حمل و نقل از سازمان حمل و نقل ریلی جمهوری اسلامی ایران
  • اخذ مجوز حمل و نقل ریلی از خانه گمرک ایران
  • انجام امورات مربوط به ردگیری واگن ها
  • خدمات باربری ریلی
  • واردات کالا از طریق ریل
  • تخلیه کالا
  • توزیع کالا در مقصد نهایی
خدمات حمل و نقل ریلی

عوامل تعیین قیمت حمل و نقل ریلی

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که نرخ حمل و نقل ریلی مشخص و ثابت نیست. یک سری از نرخ ها مانند حق توقف قطار، کرایه حمل و… همگی به مسافت بستگی دارد. قیمت حمل و نقل ریلی همانند کامیون میباشد و وقتی مبدا و مقصد مشخص نباشد نمیتوان قیمت واحدی برای تمام کالا ها در نظر گرفت!

شاید نتوان به طور دقیق قیمت و تعرفه حمل و نقل ریلی را مشخص کرد اما میتوان عوامل و فاکتور هایی که در قیمت حمل ریلی تاثیر گذار هستند را مشخص نمود. برای مثال کالاهایی که حساس تر هستند و به اصطلاح ریسک بالاتری دارند و حمل و نقل جاده ای برایشان خطرات بیشتری دارد؛ معمولا با واگن انجام میشوند. برای مثال غلات بیشتر از سایر کالا ها با واگن حمل میشود.

و یا جو، روغن کلزاز، سویا، ذرت (همینطور که با حمل و نقل دریایی هم جا به جا میشود)، مرکبات مثلا خرما و پسته، سیمان، پنبه، میوه جات، کاشی، سرامیک (که بیشتر از طریق مرز سرخس حمل میشود) و غیره. حال میخواهیم مفصل تر این بحث را باز میکنیم و هر یک از عوامل قیمت حمل و نقل ریلی را توضیح میدهیم.

وزن و اندازه کالا

مشخصاً وزن کالا و اندازه‌ی آن بسیار در تعیین قیمت حمل ریلی تایین کننده است؛ زیرا هر چقدر کالای شما بیشتر و بزرگ تر باشد احتمالاً نیاز به واگن های بیشتری هم خواهید داشت

مسافت

چیزی که قبل تر هم به آن اشاره کردیم و مشخص است این است که مسافت و مدت زمان بین مبداء و مقصد مهم ترین اصل تعیین کننده قیمت و تعرفه حمل ونقل ریلی کالا است. قاعدتا هر چقدر مسافت و راه جا به جایی کالا بیشتر باشد، تبعاً با آن تعرفه بالاتر خواهد بود و بالعکس. و این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که حمل ونقل ریلی نسبت به باقی حمل و نقل ها در مسافت های برابر به صرفه تر و ارزان تر است.

نوع کالا

نوع کالا و وزن و اندازه آن هم که پیش‌تر توضیح دادیم و مثال هم زدیم، یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده قیمت می‌باشد.

بیمه

بسته به نوع و ماهیت کالایی که میخواهید حمل کنید؛ ممکن است به آن الزامات بیمه و چیز هایی از این قبیل نیز اضافه گردد.

ترخیص از گمرک

وقتی میخواهید محموله و کالا را از گمرک عبور دهید هزینه هایی نظیر ترخیص کالا از گمرک یا هزینه واردات و … هم به آن اضافه می‌شود.

انواع واگن های قطار

واگن به کوچک ترین بخش یک قطار تعلق میگیرد. قطار مجموعه ای از واگن های زنجیره ای است که به هم متصل شده اند. یا از قول ویکی پدیا واگن اینگونه تعریف میشود:

واگن عبارت است از یک خودروی ریلی که جهت ترابری بار یا مسافر مورد استفاده قرار می‌گیرد و از جنبه‌های فنی و بهره‌برداری در انواع مختلف ساخته می‌شود. برای مثال واگن‌های باری از نظر نظام حرکتی در دو دستهٔ کلی دومحوره (بدون بوژی) و بوژی‌دار، و از نظر نوع اتاق به دو دستهٔ کلی سرپوشیده و روباز تقسیم می‌شوند.

چندین مدل واگن با توجه به ماهیت کالا وجود دارد که اینجا اشاره ای به آن ها میکنیم.

انواع واگن

واگن مسقف (یا جعبه ای)

واگن هایی که دور تا دور آن ها دیوار است و کاملا پوشیده شده و مسقف هستند یا اصطلاحاً به آن ها واگن جعبه‌ای نیز می‌گویند.

واگن فله بر

جعبه ها و ظرف های بزرگی برای ریختن مایعاتی مانند زغال سنگ و انواع سوخت ها یا نفت و بنزین هستند.

واگن مسطح

همانطور که از نامش مشخص است واگن هایی صاف و مسطح هستند که معمولا برای حمل کانتینر های بین وجهی استفاده شده و برای قطعات بزرگی مثل ماشین آلات نیز استفاده میشوند.

واگن یخچال دار

واگن های یخچال دار مانند واگن های مسقف هستند با این تفاوت که دارای یخچال و سردخانه برای کالا ها و محصولاتی که فاسد میشوند، هستند.

واگن مخزن دار یا تانکر دار

تانکر هایی هستند که به شکل واگن و برای قطار ساخته شده و شباهت بسیار زیادی به کانتینر های تانکر دار در تریلر ها و کامیون ها دارند.

برای دریافت آخرین قیمت و تعرفه حمل و نقل ریلی کلیک کنید