حمل و نقل دریایی چیست؟

حمل و نقل دریایی یا حمل و نقل از طریق آب، حمل و نقلی است که از طریق آن مسافران، کالاها یا محموله ها از مبدا به مقصد به واسطه دریا انتقال می یابند. حمل و نقل بار از طریق دریا در طول تاریخ به طور گسترده، مورد استفاده قرار گرفته است. البته پیدایش حمل و نقل هوایی و هواپیما ها از اهمیت حمل دریایی برای مسافران کاسته است. همچنین حمل و ترانزیت دریایی ارزان تر از حمل و نقل هوایی است.

اگر دقیقا با تمامی حمل و نقل ها آشنایی ندارید و نمیدانید که کدام یک بهتر است و هر کدام چه مزایا و معایبی دارد؛ ابتدا مقاله حمل و نقل چیست و انواع آن را مطالعه کنید.

حمل و نقل دریایی با هر مسافتی توسط کشتی، از طریق اقیانوس و دریاچه ها و رودخانه ها انجام میگیرد و معمولا برای اهداف تجاری، تفریحی ​​یا نظامی است. لازم به ذکر است که حمل و نقل دریایی داخلی از حمل و نقل دریایی بین المللی کم تر مورد توجه قرار گرفته است.

انواع روش های حمل دریایی

چارترینگ

شاید این اصطلاح را در هواپیما یا بلیط چاتر شنیده باشید اما بد نیست بدانید این اصطلاح اولین بار در صنعت ترابری دریایی استفاده شد. چارترینگ در حقیقت به معنای اجاره ی کامل کشتی است.

بعضی از افراد که کشتی و قایق برای خود خریداری می کنند به جای جا به جایی و تفریح با وسیله خود، آن را به دیگر سازمان ها و شرکت ها اجاره می دهند؛ به این کار همانطور که گفته شد چارترینگ می گویند.

مناسب ترین روش برای حمل و نقل محموله های فله جامد، فله مایع و محصولات صنعتی انبوه چارترینگ است.

همچنین اگر محموله و کالای شما بدون بسته بندی و حجیم است، بهترین راه انتقال کالا اجاره کردن کامل کشتی یا همان چارترینگ است.

گروپاژ

مناسب ترین روش در صورت داشتن خرده بار گروپاژ است. دلیل اصلی استفاده از گروپاژ کاهش و صرفه جویی در هزینه هاست.

کالا های شخصی، دستگاه های حساس، کالا های تعمیراتی و … معمولا با روش گروپاژ حمل می شوند.

در این روش حمل، اگر شما خرده بار و بار کمی برای انتقال دارید که به اندازه فضای کانتینر نیست شرکت فورواردری که بار را از شما تحویل می گیرد، بار دیگر مشتریانش را هم در کنار بار شما قرار می دهد و به این شکل با صادر شدن تنها یک بارنامه و صرف یک کشتی برا حمل هزینه ها بسیار کمتر خواهد شد.

ترانشیپ

روش پر کاربرد دیگر ترانشیپ است.

در این روش محموله به مقصد یا کشور واسطه ی دیگری منتقل شده و پس از آن به روش هوایی یا زمینی به مقصد اصلی بارگیری می شود.

دلایل استفاده از این روش یا به دلیل تحریم، یا صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل و یا اینکه حمل مستقیم به طرف مقصد امکان پذیر نبوده و مقصد در جایی خاص باشد که امکان حمل با کشتی وجود نداشته باشد.

کراس استافینگ

روش بسیار رایج برای حمل دریایی در ایران کراس استافینگ است. در ایران به دلیل وجود تحریم ها بازرگانان این روش را نسبت به سایر روش ها ترجیح می دهند.

در کراس استافینگ محموله به صورت مستقیم به سمت مقصد منتقل و بارگیری نمی شود و قبل از آن در کشتی دیگری بارگیری و سپس به مقصد اصلی انتقال می یابد.

دلایل استفاده از این روش این است که بعضی از بندر ها توانایی پهلو گیری کشتی های حجیم و بزرگ را ندارند و یا کشور مبدا مانند ایران تحریم است و نمیتواند به صورت مستقیم بار را به سمت مقصد بارگیری کند.

به همین خاطر نیاز است قبل از آن کانتینر ها در کشتی های کوچک دیگری بارگیری شده سپس به مقصد اصلی منتقل شوند.

خدمات حمل و نقل دریایی

حمل-و-نقل-دریایی

ارسال بار و باربری به صورت ترکیبی از حمل و نقل دریایی، حمل و نقل جاده ای و حمل و نقل ریلی می باشد که مناطق مختلف دنیا را به هم متصل می کند. مهم ترین بنادر برای واردات، صادرات و ترانزیت کالا بندر عباس، بندر امام خمینی، بندر بوشهر و بندر چابهار در جنوب کشور و انزلی، نوشهر، امیرآباد، و نکاء در شمال کشور می باشد. ما خدمات ریلی از بنادر بندر عباس و امیرآباد به مقصد نهایی را نیز ارائه می دهیم.

حمل و نقل فرآورد های نفتی و روغن پایه و کاربیت و گاز lpg با کشتی های 2500 و 5000 تنی تانکر دار از مبدا بندر ترکمن باشی به مقاصد بندر انزلی یا امیر اباد یا فریدون کنار و سپس ترانزیت به مقاصد مختلف مانند : عراق و افغانستان و … انجام میشود.

حمل و نقل دریایی برای کشتیرانی کانتینر از بنادر ایران :

  • بندر عباس به بنادر مختلف در سرتاسر دنیا و بلعکس در کانتینر های COC و SOC
  • بندر چابهار به پاکستان در کانتینر های COC و SOC
  • از بندر های انزلی، نوشهر، نکاء، و امیرآباد به آکتائو، قزاقستان، آستاراخان و ماخاچ قلعه در کانتینر های SOC و COS

همین حالا کالای خود را از طریق دریا به تمام نقاط دنیا بفرستید

مزایا و معایب حمل و نقل دریایی

اگر نیاز به حمل مقادیر زیادی بار داشته باشید و از طرفی الزامی بر تحویل سریع آن به مقصد وجود ندارد، حمل و نقل از طریق دریا می تواند گزینه ی مناسبی برای شما باشد. برای اینکه بهترین و دقیق ترین نوع حمل و نقل را برای حمل کالایتان انتخاب کنید، باید مزایا و معایب انواع حمل و نقل ها را به دقت ارزیابی کنید. در اینجا مزایا و معایب حمل دریایی آمده است:

معایب حمل کالا با دریا

  • کند بودن :حمل و نقل از طریق دریا ممکن است کندتر از سایر حالت های حمل و نقل باشد و همینطور آب و هوای نامساعد هم باعث تأخیر بیشتر محموله شود.
  • انعطاف پذیری کم :مسیرها و جداول زمانی معمولاً انعطاف پذیر نیستند.
  • ردیابی دشوار :ردیابی پیشرفت کالا های شما دشوار است.
  • نیاز به چند حمل و نقل :ممکن است برای رسیدن به مقصد نهایی به حمل و نقل زمینی نیاز شود. ( اگر مقصد جای خاصی باشد )

مزایای حمل کالا با دریا

  • هزینه کم: شما می توانید حجم زیادی کالا یا جنس را با هزینه کم حمل کنید. هزینه ترابری دریایی در مقایسه با دیگر انواع ترابری بسیار به صرفه تر و کمتر است.

باید بدانید که برای ترابری دریایی با اطمینان بالا و تعرفه مناسب، نیاز به یک فوروارد مطمئن و کار بلد دارید. بدین منظور جهت مشاوره و جا به جایی محموله به صورت دریایی با شماره +989398273637 در ارتباط باشید.

  • حمل حجم سنگین و زیاد: با استفاده از کانتینرهای حمل و نقل دریایی میتوان حجم زیادی کالا یا جنس را جا به جا کرد. درحالیکه حمل و نقل از طریق جاده یا راه آهن به این اندازه وسعت برای حجم کالا ندارند.
  • ایمنی بالا: کشتی ها به گونه ای طراحی شده اند که مواد و محموله های خطرناک را با خیال راحت حمل کنند. برای مثال کانتینر ها در حین حمل و نقل برای امنیت بیشتر، درزبندی و قفل می شوند.

    این نوع صنعت در جابجایی این گونه کالاها به خوبی عمل می کند و مقرراتی برای تضمین ایمنی کشتی، خدمه، محموله و محیط زیست دارد.

  • کمک به محیط زیست: این نوع ترابری در مقایسه با ترابری هوایی یا زمینی دارای مصرف کربن بسیار کمتری است.کشتی ‌ها از نظر مصرف کربن بهترین نوع ترابری را ارائه می کنند و به ازای هر تن محموله‌ ای که حمل می‌شود گرم کمتری نسبت به سایر روش‌های حمل و نقل تولید می‌کنند.

انواع بار در حمل و نقل دریایی

هر محصولی به بسته بندی خاص خود نیاز دارد. ما در اینجا به پنج نوع بار متفاوت میپردازیم:

  • محموله کانتینر
  • فله مایع
  • فله خشک

انواع-بار-در-حمل-و-نقل-دریایی

کانتینر

کانتینر ها بهترین راه برای حمل محصولاتی مانند: اسباب بازی ، تلویزیون و کلا لوازم برقی یا لباس ، گوشت و مواد غذایی یا کامپیوتر و بسیاری از محصولات مشابه هستند.

کانتینر ها توانایی حمل در مقادیر زیاد را دارا میباشند. یک کانتینر بیست فوت می تواند 300 چرخ خیاطی یا 3000 کامپیوتر یا 1.000.000 مداد را در خود جا دهد! و خوبی آن این است که کالا ها توسط دیواره های فلزی کانتینر در برابر آسیب ها محافظت می شوند.

اندازه تمامی کانتینرها ثابت و استاندارد است. این موضوع یک مزیت عمده دارد که باعث میشود استفاده از کانتینرها در کشتی های دریایی ، کامیون ها ، کشتی های داخلی و واگن های قطار صورت گیرد و مشکلی بابت اندازه پیش نیاید.

فله مایع

برای حمل فله مایه نیاز به کشتی های مخصوص ( تانکر دار ) است که روغن خام ، بنزین ، مازوت ، روغن های گیاهی و تمام محصولات مایع را با تانکرهای بزرگ یا از طریق خط لوله به مقصد بعدی منتقل می کنند.

فله خشک

برای حمل بار فله خشک مانند غلات ، ذغال سنگ ، سنگ آهن ، سیمان ، شکر ، نمک و شن و ماسه نیز باید از کشتی های مخصوص که دارای انبار های قیف مانند برای ریختن بار فله خشک هستند، استفاده شود.

سوالات متداول

آیا شرکت شما از ابتدا تا انتها پشتیبان مشتری خواهد بود و به او در انجام این فرآیند کمک خواهد کرد ؟

بله کاملا شرکت بانی راه توس به طور کامل پاسخگو و پشتیبان شما خواهد بود و از ابتدا تا انتها مراحل پیشرفت کالای شما را رصد و به شما اطلاع خواهد داد.

قیمت حمل و نقل دریایی چقدر است ؟

قیمت حمل کالا با توجه به نرخ ارز متفاوت است که بهتر است برای استعلام قیمت با شرکت تماس بگیرید.

نمیدانم از کدام نوع حمل و نقل استفاده کنم ؟

کافیست از طریق صفحه تماس با ما با کارشناسان با تماس حاصل کنید سپس کارشناسان ما شما را برای انتخاب نوع باربری خود راهنمایی خواهند کرد.

چقدر طول میکشد تا کالایم به مقصد برسد؟

با توجه به اینکه حمل دریایی نسبت به دیگر حمل و نقل ها طولانی تر است زمانی حدود یک الی یک و نیم ماه طول خواهد کشید.

برای دریافت آخرین تعرفه حمل دریایی کلیک کنید